Bekir Keskin

Beydağ Köprüsü

service
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

 

 

Havzaya ismini veren Küçükmenderes Nehri, antik çağdaki adıyla Kaystros Irmağı’nın bir kolu, Ödemiş kentinin yaslandığı Bozdağlardan, diğeri Beydağların Nazilli ile Alaşehir arasında kalan yamaçlarından doğar ve koca bir ovanın topraklarını sulayarak, hafif bir yay çizerek Efes’e doğru akıntısını sürdürür.

Beydağ Barajı’nda toplanan sular Küçükmenderes’in kaynaklarından gelmektedir. Küçükmenderes günümüzde akmasa da, uzun yıllar sel ve taşkınlar yaşanan bir rejime sahipti. Nehir birdenbire kabarır, birdenbire sakinleşir, yerel halkın tabiriyle; “kışın insana selam bile vermez”, köprüleri yıkardı.

Yörede yerleşimin artmasıyla birlikte Küçükmenderes üzerinde sağlam veya derme-çatma birçok köprü yapıldı. Bu köprüler, neredeyse her yıl Küçükmenderes Nehri’nin taşmasıyla hasar görüyor, yaşam ve ticaret etkileniyor, karşıdankarşıya zorluklageçiliyordu.

Cumhuriyet tarihinde yöremizde köprüleri de yıkan ilk büyük afat 1929 yılında yaşandı. Sekiz kişi yaşamını yitirdi. Beydağ’da da iki kişi sellere kapılmış, Beydağ Köprüsü hasar görmüştü. 1939 ve 1940 yıllarında da köprü yine harab olmuştu. 1941 yılındaki sel baskınında ise; bu kez köprü dayanamadı;“Ödemiş-Beydağ arasındaki geçişi sağlayan ve tamir edilmekte olan beton köprünün orta ayağı yıkıldı, demir ve ahşap kısımlarını sular götürdü.” Köprünün tamiratı 27 Ekim 1942’de bitirildi, ancak köprü şiddetli yağışlarda güvenli değildi. 23.4.1946 tarihindeBeydağ’da yeni bir köprü için İl Özel İdaresi tarafından‘Bow-string sisteminde 35 mt açıklığında betonarme köprü yaptırılma işi 146.378 lira keşif bedeli’ ile ihaleye çıktı.

İhaleyi 1938 yılında Türkiye’nin gelişimine katkıda bulunmak hedefiyle yola çıkan iki genç inşaat mühendisi Sezai Türkeş ve Feyzi Akkayatarafından kurulmuş bir inşaat şirketi olan STFA firması kazandı. Beydağ Köprüsü STFA şirketinin ilk işlerinden birisiydi.Köprü kısa sürede tamamlanarak trafiğe açıldı. Köprünün resmi açılışı için Ödemişli Başbakan Şükrü Saracoğlu’nun Beydağ’a gelişi planlandı. 29 Ekim 1946 günü Beydağ’a gelen Saracoğlu refakatinde köprünün açılışı yapıldı.

1926 yılında yapılan Adagide Köprüsü’nün tek kemerli bir modeli olan Beydağ Köprüsü, 1970’liyıllara kadar hizmet etti. 1994 yılında karayolu düzenlemeleri sırasında Küçükmenderes geçişinde yerini yeni köprüye bıraktı. Adagide Köprüsü 1980 yılında yıkılmıştı. Beydağ Köprüsü hizmet dışı kalınca iyi ki yıkılmadı; Anıtlar Kurulu’ndan tescilli bir yapı olarak Adagide Köprüsü’nü de anımsatan bir anıt gibi gelen geçeni selamlıyor.

Beydağ Köprüsü

Yorumlar kapalı.