İmar planı

featured
service
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Bu günlerde Ödemiş’te sıkça konuşulan konu, eski hastanenin yıkımıdır. Yıkım sırasında oluşan çevre kirliliği, uzun süre yıkım ihalesini alan şirketin beklemesi, yıkıma geç başlaması gündemi oluşturmaktan geri kalmıyor. Bir zamanlar Hastane Caddesi, gözde bir cadde iken hastanenin yer değiştirmesi ile bir nebze de olsun cazibesini kaybetmiştir.

Hastane etrafında kümelenen eczaneler, işleri gereği yeni 250 yataklı Bölge Hastanesi çevresindeki cadde üstlerinde konumlanmışlardır. Sözü uzatmayalım.

Ödemiş ilçesinde ilk imar planı, 1944 yılında yarışma ile yapılmıştır. İzmir Valisi Refik Soyer’in reis vekil olduğu zamanda toplanmış olan proje seçici kurul, yarışmaya katılan mimari projeler arasında birinci olabilecek uygun mimari proje bulamamıştır. İki adet ikinci, bir adet üçüncü olan proje seçilmiştir. O dönemde Ödemiş’e “Rençber Şehri” deniyordu. Seçilen imar planlarında boydan boya geçirilen yeşil şeritlerin sebebinin o gün için tam anlaşılamadığı söylenmiştir. Üç Eylül (Tayyare) Parkı, Ulus Meydanı, Çamlık Parkı sürekliliği olan, birbirini dik kesen yeşilliklerdir. 75 yıl önce Ödemiş merkezine ilk imar planı ile yapılan yeşil alan parklarla bu yıllara geldik. 1985 yılında yapılan imar planımızda ise verimli tarım alanları yerleşime açılmıştır. İmar planları onaylandıktan sonra değişiklik süreçleri uzun, zor süreçlerdir. Bu tarihten sonra üzerinde önemle durmamız gereken konu olarak tarım arazileri, mesken ve imara açılmasına feda edilmemelidir. Açlık ve susuzluk, gelecek yılların ana sorunu olacaktır.

Mekansal Alanlar Yapım Yönetmelikleri’nde tarihi ve kültürel değerleri korumak, yaşam kalitesini yükseltmek, sağlıklı ve güvenli sürdürülebilir, yaşanılabilir çevre için kişi başına düşen yeşil alan miktarını 7 metrekare olarak öngörmüş, sonra aktif yeşil alan tanımını değiştirerek park, çocuk bahçesi, ekolojik oyun alanları olarak belirlemiş, kişi başına düşen yeşil alan miktarını 10 metrekareye çıkarmıştır. Bu miktar, büyük şehirlerde 14 metrekaredir. Avrupa’dan örnekler verecek olursak Viyana’da %45, Londra’da 26.9, Stockholm’de 87.50’dir. Çevredeki ormanlar, yol kenarındaki çiçeklendirme ve çimler, kamusal kullanılabilir yeşil alan dışındadır.

Revizyon imar planımızda kişi başına düşen yeşil alan miktarı gözetilmektedir. O zaman da itirazlarım olmuştu. Önemli püf noktası olarak yerleşik alan yani şehrin içinde yeterli yeşil alan, nefes alacak yeşillik kalmamış ve genellikle kuzey yönü gelişme alanlarına yeşil bantlar kaydırılmıştır. Hastane yeri için değişik öneriler gelmekte olup bu yer için alınan karar, doğru bir karardır ve değiştirilmemelidir. Yeşil alan, park olarak değerlendirilmelidir. Güney cephe Sağlık Caddesi kısmına önce yeşil bir bant yerleştirdikten sonra iki yeşil kuşak yol arasına çocuklarımız için eğitici, aynı zamanda hayvanları tanımaları, zaman geçirmeleri için midilli atları, uçan kanatlı hayvanlar bölümü yapılmalıdır. Artık parklarımızda da değişik bir konsept yaratmalıyız. Ayrıca toprakla haşır neşir olmayan yeni nesil çocuklarımız için kum havuzları yapılmalıdır. Bu alan, Hastane Caddesi’nin aynı zamanda çekim merkezi konumuna gelmelidir.

Otuz kusur yıldır otopark yönetmeliği uygulanmasına karşın göç, artan nüfus yoğunluğu, kentsel dönüşümün parsel bazında getirdiği yapılaşma, otopark yönetmeliği uygulamasını yaparken yapılan yanlış uygulamalar, 3.00 mt, 500 mt ön bahçelerde iniş çıkışı zor, eğimi uygun olmayan rampaların yapılması, zamanla rampaların kaldırılıp doldurulması gibi birçok sebeple arabalar, sokak ve caddelerde kalmıştır. Ödemiş’te önemli ölçüde trafik ve otopark sorunumuz vardır. Üç tarafı yol ile çevrili olan bu alanda arabaların otoparka giriş ve çıkışı kolay olacak, otopark sorununa o bölgede çözüm üretilecektir.

Büyükşehir Yasası, tam yasallaşmadan çalışmalarına başlanılan belediye hizmet binası için güzel bir projemiz vardır. Eski otogar yeri için yapılan projenin 133.000 nüfuslu Ödemiş için gelecek yıllarda metrekare büyüklüğü açısından yetersiz kalacağı görünür durumdadır. Projenin uzun vadede hizmet edebilmesi için inşaat alanının artırılması gereklidir. Yeniden fizibilite çalışması yapılarak inşaat alanı artırılmalı, bodrum katı komple otopark olarak çözüm üretilmelidir.

İmar planı