Mualla Akgün

AFETLER VE TOPLUMSALCİNSİYET EŞİTLİĞİ 2

Mualla Akgün

Afetler; afet sonrasında toplumdaki tüm gruplar arasındaki,eşitsizlikleri su yüzüne çıkarmaktadır.

Afetin yıkıcı etkilerinden sonra insanlar,kaynaklara erişim açısından,ekonomik durum açısından eşit olmayan , farklı deneyimler yaşamaktadır.

Kadınlar, Çocuklar, dezavantajlı gruplar, Engelliler, Yaşlılar,Göçmenler fiziksel açıdan olduğu gibi psikolojik risklerle karşı karşıya kalmaktadır. 

Birleşmiş Milletler Her türlü ayırımcılığın, Önlenmesi Sözleşmesi CEDAW)tavsiye kararı 37 ,Afet Riski Azaltma Çercevesi (SENDAİ) Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinde ;Afet politikalarının toplumsal cinsiyet ve sosyal kapsayıcılık boyutunun önemli olduğunu vurgulamaktadır.

Bu konu şu anda, Türkiye düzeyinden bakıldığında  uzak görülmektedir.Ancak (UN  WOMEN 2016 ) Afet yönetiminde ,afetlerin azaltılması ,afet süreçlerini yönetebilme,afet süreçlerini iyileştirmesi için eşitlikçi bakışla yeniden ele alınması gerektiğini savunmaktadır.

Kadınlar yaşadığı şartlar açısından homojen yapılara sahip değildirler.Farklı sınıf kitlelerini temsil etmektedirler.Din,cinsiyet kimliği,çalışma şartları,Çiftçi Kadınlar,Kentli Kadınlar;Göçmen Kadınlar,Romen Kadınlar,Hamile Kadınlar,Hizmet Sektöründe Kadınlar,Kamuda kadınlar, Köylü Kadınlar.Gruplayabiliriz.

Tüm bu Gruplara kapsayıcı şekilde eşit hizmeti,görerek politikalar üretmek gerekmektedir.

Planlar tek tip insan için yapılmaktadır.Türkiye deki Yerel Afet Planlarının yapımı 

bu zihniyetle kör bir duvara çarpmaktadır.Barınma sorunları dahil sağlıklı çözülememektedir.Afete müdahale süreçlerinde hak temelli örgütler davet edilmemekte,belli sayıdaki sivil toplum sadece yardım kültürü üzerinden yürütülmektedir.

 KADAV)kadınlarla Dayanışma Vakfı; KADINLAR   AFETLERE DİRENÇLİ YAPILARIN ÖNCÜLERİDİR:demektedir.

Afet yönetiminde genellikle yaşanan, sosyal, politik açıdan ayırarak, lojistik zincir,yardım kampanyaları,alt üst hiyerarşik komuta zinciri ile yürütülen ,süreç yaşanmaktadır.Üst komutanın başı kararı hızlı veremezse afete ulaşım, kurtarma hizmetleri aksamakta can kayıpları çoğalmaktadır.

Afet risk yönetiminde Belediyelerin yetkileri daraltılmaktadır. Belediyelerin afet yönetiminde kamusal alanda  çok önemli rolü vardır.

1-Afetlere dirençli,ekolojik kentler kurulması.Beton sisteminin azaltılması.

2-Afetlerde en çok etkilenen kadınlar olduğunu kabul ederek,Kadınların yaşamı yeniden meydana getiren,toplumsal cinsiyet eşitliği göz önüne alınarak,kadın sivil toplum örgütlerinin fikirleriyle,  yerel eşitlik eylem planlarının hazırlanması.. 

3-Afet sonrası ,bakım emeği ,sağlık hijyen ihtiyaçları,önceden planlanmalıdır. Kadın ve Çocuklar dezavantajlı gruplar için korunaklı alanların oluşturulması ,barınma alanlarının ,mülkiyet hakkının korunması gereklidir.

(KADAV) İl ve İçeler de yapmış olduğu; İstanbul da iki ilçede,Maltepe Büyükçekmece, TEKİRDAĞ,  KÜTAHYA,  BALIKESİR ÇANAKKALE illerinde yapmış olduğu Toplumsal Cinsiyet eşitliği bakışıyla 2020-2024 yılı Afet planlama belgelerini nitel içerik analizi ile incelemiştir.

1-Acil Afet yönetim Başkanlığı İl risk Azaltma planları ( IRAP)

2-İlgili, Belediyelerin 2020-2024 yılı Stratejik Planları

3-Belediyelerin Yerel eşitlik Planları(YEEP9

4-Belediyelerin faaliyet raporları ve meclis tutanakları

5-Bölgede faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarının (STK)afetlere ilişkin raporları.Basın açıklamaları.

Maltepe İlçesi gelişmiş,Büyükçekmece ve Çanakkale orta,Tekirdağ Kütahya Zayıf, Balıkesir çok zayıf not almıştır.

 

 

 

Yazarın Diğer Yazıları