Advert
Advert

Tercih işlemleri hakkında bilinmesi gerekenler

Tercih işlemleri hakkında bilinmesi gerekenler
Tercih işlemleri hakkında bilinmesi gerekenler Küçük Menderes
test Bu içerik 308 kez okundu.

Bu yıl ülkemizde toplam 1 milyon 600 bin öğrenci LGS'ye girdi. Torbalı'da ise bu yıl 8. sınıftan mezun olan 3654 öğrenci sınav heyecanı yaşadı. Konuyla ilgili Torbalı İlçe Milli Eğitim Müdürü Cafer Tosun'la temel eğitimden ortaöğretime geçiş sürecine ilişkin bir röportaj gerçekleştirdik. 2019-2020 eğitim ve öğretim döneminde mesleki yönlendirme konusunda çok kez toplantılar yaptıklarını, bunun yanı sıra öğrenci ve velileri bilgilendirme amaçlı faaliyetler gerçekleştirdiklerini ifade eden Tosun’a öğrenci ve velileri ilgilendiren sorular yönelttik.

Milyonlarca insanı ilgilendiren bu hayati dönemde çocuklarımız ve velilerimiz, nasıl bir yaklaşım içinde olmalıdır?

Milyonlarca gencimizin ve ailelerinin bu dönemde yaşadıkları stres, kararsızlık, kafa karışıklığı elbette geçici kaygılar. Bu kaygıların en büyük sebebi, aslında her zaman yaptığımız gibi işimizi son dakikaya bırakmaktır. Toplum olarak bu huyumuzdan kurtulmamız gerekiyor. Oysa başarıyı yakalayanların işlerini son ana bırakmayan, planlı, programlı, düzenli ve sistemli yaşayanlar olduklarını görmemiz gerekiyor. Sekiz yıl temel eğitim alan çocuklarımızın bu uzun süreçte aldıkları eğitimi günü gününe takip etmiş olsaydık bugün sadece arkamıza yaslanmış, hiçbir kaygı ve stres yaşamadan onların en iyi okullara yerleşmelerini izliyor olacaktık. Bunların yanı sıra öğrencinin ders programına göre araç gereçleri bir gün önceden temin etmek, varsa ödevlerini tamamlatmak, kıyafetlerini hazır hale getirmek, okul dönüşünde gün içinde yaşadıklarıyla ilgili sohbet etmek, yaşadığı sorunları çözmesi konusunda ona rehberlik etmek, anne ve babaların yerine getirmeleri gereken başlıca sorumluluklardır.

Sizce ebeveynlerin çocuklarının meslek seçimi konusunda öncelikle dikkat etmeleri gereken hususlar nelerdir?

Öğrencinin başarılı olduğu alanları takip etmek, bu alanlarda gelişmesi için alternatifler bulmak, başarısız olduğu alanlarda ise destek almasını sağlamak gerekir. Anne ve babalar, bebekliğinden 14 yaşına kadar çocuklarının sevdiği, ilgi gösterdiği ve becerisi olduğu alanları görebilmeli, öğretmenlerle bu konuda istişare yapmalıdırlar. Hiç şüphesiz çocuklar; sevdikleri şeylerle ilgilenmek, ilgilendikleri şeylerle de bilgilenmek isterler. Anne ve babalar, öncelikle çocukları üzerindeki görev ve sorumluluklarını yerine getirdikten sonra çocuklarının görev ve sorumluluklarını yerine getirmelerini bekleyebilirler. Bunu yapmadan çocukları başarısızlıkla, iyi okulları kazanamamakla, düşük puanlar almakla suçlamak tam anlamıyla adaletsizlik olur.

Çocuklarımızı hayatlarının bu en kritik dönemlerinde sınav ve tercih karmaşası içine sokmak, ergenlik döneminin getirdiği zorluklarla başa çıkmaya çalışırken onlara hayatlarını, geleceklerini büyük oranda etkileyecek bu denli ağır bir sorumlulukla karşı karşıya bırakmak ne derece doğru bir yaklaşımdır, bunu toplum olarak ve eğitim yöneticileri olarak sorgulamamız gerekmektedir.

Peki içinde bulunduğumuz şartlarda tercih yaparken bu dönemi en hasarsız nasıl atlatabiliriz?

Çocuğumuzla oturup konuşmalı, gelecekte hangi mesleği yapmaktan huzur ve mutluluk duyacağını tartışmalıyız. Lütfen anne ve babalar kendilerinin mutlu olacakları, çocuklarının mutsuz olacağı meslekleri çocuklarına zorla kabul ettirmeye çalışmasınlar. Bunu yapmak, onlara kötülük yapmak olur. Çocuğunuz, bir ömür mutlu olacağı mesleği seçmelidir. Çocuğunuzu sevdiği, ilgi duyduğu, yetenekli olduğu, başarılı olacağı alana yönlendirin. Çocuğunuz müzik alanında, sanat alanında, spor alanında, farklı meslek alanlarında ilgili olabilir. Toplumda klişe haline gelen meslekleri dayatmayalım. Doktorluk, avukatlık, mühendislik gibi meslekler, elbette hala revaçta ancak bunların dışında insanların itibar ve kazanç sağladığı, en önemlisi yapmaktan huzur ve mutluluk duydukları yüzlerce meslek var. Ön yargılarımızdan kurtularak çocuklarımızın doğru tercihi yapmalarını, kendilerine özgüven ve mutluluk sağlayacak alanları seçmelerini sağlayalım. Ancak mutlu insan, kendisi ve çevresi için yararlı olabilir. İnsanın sevmediği bir mesleği icra etmesi kadar büyük bir zulüm olabilir mi?

Son yıllarda Anadolu İmam Hatip Liselerinin sayısının artması ve bir kısım okullarda kontenjan boşluğu olmasının nedenlerini neye bağlayabiliriz?

Yüzde 98'i Müslüman olan bir ülkede İslam dininin daha teknik boyutta öğretilmesinden ve bu konuda halkın talep göstermesinden daha doğal bir şey olabilir mi? Bireylerin inançlı olmaları, ahlaklı ve kişilikli olmalarının yanı sıra sağlıklı düşünebilmeleri,  bilgi bakımından donanımlı olmaları, modern bir bakış açısına sahip olmaları, kültür, sanat ve edebiyat gibi alanlarda birikim sahibi olmaları, milli eğitim sistemimizin temel prensipleri arasındadır. Bu anlamda son dönemde sayıları artan imam hatip okullarının gün geçtikçe eğitim kalitelerinin de arttığı, din öğretimi genel müdürlüğü tarafından kalitenin artması yönünde sayısız proje ve uygulama yapıldığı görülmektedir.

İmam Hatip okullarının meslek okulları olma özelliklerinin yanı sıra akademik ve bilimsel alanlarda bireylerin eğitim ve gelişimlerine sağladıkları katkılar, gün geçtikçe artmaktadır. Önümüzdeki yıllarda bu okullara yönelik ön yargıların tamamen silindiğini ve belirli zümrelere hitap ettiği imajının ortadan kalktığını hep birlikte göreceğiz. Toplumda inançlı ve donanımlı birey yetiştirme talebi arttıkça imam hatip okulları dışındaki tüm okullarda din eğitiminin tabana yayıldığını beklemek ve talep etmek yanlış olmaz. Gerek güzel ahlakı gerekse çalışmayı ve bilimi teşvik eden İslam dininin okullarımızda yaygın olarak öğretilmesi, üstelik bunun mahalle kültürü içinde değil de akademik verilmesi son derece doğru bir yöntem olacaktır.

Sizce bu yıl virüs tehdidi altında sınava giren öğrenciler bir dezavantaj yaşadılar mı?

Bu yıl hepimiz olağanüstü bir süreç yaşadık. Kimsenin hiçbir şeyden etkilenmediğini belirtmek yanlış olur. Bakanlığımızca bu yıl LGS'den günler öncesinde önlemler alındı. Bu önlemler, İl Milli Eğitim Müdürlüğümüz nezdinde tüm ilçelerde uygulandı. Biz de Torbalı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü olarak okul müdürlerimizle toplantılar düzenledik. Okullarımızda virüs tehdidine karşı gerekli tedbirleri aldık. Okul binalarımızı, dersliklerimizi, bahçelerimizi düzenledik ve dezenfeksiyon çalışmaları yaptık. Sınav uygulama yönergesine göre idareci, öğretmen, veli ve öğrencilere yönelik yoğun bilgilendirme çalışmaları yürüttük. Ayrıca ülkemizde eğitim ve öğretim gören tüm öğrenciler, virüs sürecini aynı anda deneyimlediklerinden bir kesimin veya belirli bir grubun dezavantajlı olduğunu söylemek yanlış olur. Temennimiz, önümüzdeki yıllarda sağlıklı ve normal ortamlarda eğitim öğretim faaliyetlerimizi yürütmek ve sınavlarımızı uygulamak.

Tercih sürecinde öğrencilerimize ve velilerimize başka tavsiyeleriniz var mı?

Tercih dönemi, çoklu aşamalardan oluşan ve kademe kademe bir eleme usulüyle öğrencilerimizin okullara yerleşmesini sağlayan uzun bir süreç. Öğrencilerimiz, henüz hiçbir şeyde geç kalmış sayılmazlar. Öğrencilerimiz, yerleştikleri okullarını nakil başvurularıyla değiştirebilirler. Stres yapmaya gerek yok, gelecekte mutlu olacakları mesleği düşünsünler, onları bu mesleğe taşıyacak liseyi ve akabinde üniversiteyi seçsinler. Artık herkes, bir liseye ve üniversiteye yerleşebiliyor. Okul sayıları çok arttı. Yerleşememe gibi bir durum söz konusu değil. Önemli olan kendilerine hitap eden bölümleri seçerek hedeflerine ilerlemeleridir.

Haber Merkezi

Sende Yorumla...

bodrum escort

türbanlı porno

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR X
Römorkta çıktı, ağaçlara sıçradı
Römorkta çıktı, ağaçlara sıçradı
Eski hastanede son durum
Eski hastanede son durum