TARİHİ İLKKURŞUN TOPRAKLARINA KARAYOLU SAPLANAMAZ
Torbalı-Ödemiş-Kiraz bölünmüş yol projesi kapsamında İlkkurşun Mahallesi´nde açılacak yeni güzergahla ilgili tartışmalar sürüyor. Yeni güzergah için...
Torbalı-Ödemiş-Kiraz bölünmüş yol projesi kapsamında İlkkurşun Mahallesi´nde açılacak yeni güzergahla ilgili tartışmalar sürüyor.
Yeni güzergah için yüklenici firmanın uzun bir aradan sonra başlayan çalışmalarına karşı hukuk mücadelelerini sürdüren İlkkurşun sakinleri önceki gün tepkilerini çalışmaların yapıldığı bölgede de dile getirdiler. Yeni güzergahta kamu yararı olmadığını öne süren vatandaşlar, Milli Mücadele´nin temelinin atıldığı tarihi toprakların korunarak mevcut yolun genişletilmesi gerektiğini belirtti.
Aylardır farklı noktalarda sürdürdükleri mücadele ile bölgeyi mera olarak kabul ettirdiklerini belirten vatandaşlar yeniden hukuksuz şekilde arazilerin mera vasfından çıkarıldığını söyledi.
Çalışmaların durdurulması için hukuk mücadelesi başlatan İlkkurşun sakinleri adına açıklama yapan Umut Ayberk Akbay, hukuk alanında sonuna kadar mücadelelerinin devam edeceğini vurguladı.
´Tarihi İlkkurşun topraklarına karayolu saplanamaz´ diyen Akbay şunları söyledi: ´İlkkurşun Köyü İzmir ili, Ödemiş ilçesinin 10 km batısında yer alan; Kurtuluş Savaşı'nda İlk örgütlü mücadelenin başladığı tarihi bir köydür. 15 Mayıs 1919´da İzmir´in işgal edilmesinin ardından Ege Bölgesi´nin iç kesimlerine yönelen Yunan ordusuna karşı, Hacı İlyas Köyü'nde sivil halktan ve askerlerden oluşan ´Yiğit Ordusu´ tarafından 31 Mayıs´ı 1 Haziran´a bağlayan gece çok büyük bir direniş ve vatanperverlik örneği göstermiş ve onlarca şehit vermiştir. Köyün Kurtuluş Savaşı'ndaki bu özel yeri nedeniyle daha sonra ismi İlkkurşun olarak değiştirilmiştir.
´ANA YOL SADECE 100 METRE KISALACAK´
Torbalı'dan bu yana genişletilip onarımı yapılan bir yol olan D-310 İzmir-Ödemiş karayolu; İlkkurşun'un yaklaşık 800 metre güneyinden geçmesine rağmen İzmir- Ödemiş karayolunun batı tarafında ve tarihi İlkkurşun tepesi yakınındaki Maraş Mevkisi üzerinde bulunan Yörük köprüsüne kadar 3 km'lik bir yol yapılmak istenmektedir.
Bu güzergah aslında ana yolu sadece 100 metre kısaltabilecektir. Bu idari işlemde kamu yararı yoktur, mevcut yol çok rahat düzleştirilip ve genişletilebilecekken, Türkiye'ye tünellerle kazandıran müteahhitler mevcut demiryolunu pekala alt veya üst geçitle geçebilecekken tarihi İlkkurşun tepeleri müteahhitlerin dolgu malzemesi alanı olarak kullanılmamalıdır.
Yüklenici firmanın dolgu malzemesi ihtiyacı uğruna tarihi İlkkurşun toprakları feda edilemez. Mera Kanunu´nun 3 ve 4. Maddeleri açık ve tavizsiz bir ifadeyle ´Hiçbir şekilde mera alanları daraltılamaz´ ifadesi vardır ve bu durum T.C. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın politikaları ile çelişmektedir. Yüklenici firma 30.06.2015 tarihi itibariyle hukuksuz bir şekilde mera vasfından çıkarılan arazi üzerinde kazı ve dolgu malzemesi alma faaliyetlerine başlamıştır. Açıkça hukuka aykırı olan mera vasfı değişiklik kararına göre bu faaliyetin önlenmemesi halinde kısa bir sure içinde mera, mera olmaktan çıkacak, geri dönüşü ve telafisi imkansız zararlar doğuracaktır.
´MEVCUT YOL GENİŞLETİLSİN, İLKKURŞUN KORUNSUN´
Köy halkı olarak bu yolun Ödemiş ve ülke ekonomisi için önemini bilmekte birlikte ülkemiz kamu yararı gereği mevcut yolun genişletilerek tarihin, kültürel mirasın, verimli tarım arazilerinin, doğanın, yeşilin, yarım asırlık zeytinlerin ve kahramanlık bölgesi İlkkurşun tepelerinin titizlikle korunması istiyoruz. İlkkurşun tepesi, tüm Türkiye'nin kahramanlık simgesidir. Bu Köy Milli Mücadelede adını tarihe altın harflerle tarihe yazdırmıştır, biriciktir, özel korumaya ihtiyacı vardır. Bu bölge bir yurtseverlik ve kahramanlık anıtı olarak sonsuza dek korunmalıdır.´
Başar Uçar