Osmanlı – Alman İttifakı
Rusya, boğazları ele geçirip sıcak denizlere inmeyi hedeflerken İngiltere, Süveyş Kanalı ve Hint yolunun güvenliği için...
Rusya, boğazları ele geçirip sıcak denizlere inmeyi hedeflerken İngiltere, Süveyş Kanalı ve Hint yolunun güvenliği için Filistin'i ele geçirmeyi tasarlıyor. Fransa; Lübnan, Suriye ve Kilikya'nın kontrolünü düşlüyor; Almanlar, doğuya yayılma politikası güdüyor, İtalyanlar ise Antalya'ya sahip olmak istiyordu. Birinci dünya savaşının patlak vermesinin ardından Osmanlı Devleti, önce İtilaf Devletleri ile birlikte olmaya niyetlendiyse de Rusya'nın bu duruma soğuk bakması, Osmanlı'yı Almanya'ya doğru itti ve 2 Ağustos 1914'te yapılan gizli bir antlaşma ile Osmanlı – Alman ittifakı kesinleşmişti. Bu tarihten sonra, güvenliği açısından seferberlik ve silahlı tarafsızlık ilan eden Osmanlı Devleti, 10 Ağustos 1914'te İngiliz donanmasından kaçan Goben ve Breslau adlı iki Alman savaş gemisinin Boğazlar'dan geçmesine izin verir ve Boğazları tüm yabancı gemilere kapatır. Goben ve Breslau'nun boğazlardan geçmesi, İtilaf Devletleri'nin tepkisine yol açmıştı. Bu gemilerin Çanakkale Boğazı'nı geçerek İstanbul'a geçmeleri büyük bir gerginlik yaratmıştı çünkü Osmanlı Devleti, Boğazlar Antlaşması gereği Boğazları tüm savaş gemilerine kapalı tutmak durumundaydı. Alman donanmasına bağlı bu gemilerin Boğaz'dan geçişine izin vermek savaş nedeni sayılacaktı. Bunun üzerine Osmanlı Devleti, bu iki gemiyi daha önce İngilizlere sipariş ettikleri ve hatta parasını ödedikleri halde alamadıkları iki gemi yerine satın aldıklarını açıklar. Böylece Yavuz ve Midilli adı verilen bu iki savaş gemisi, Osmanlı donanmasına katılmış olur. 27 Eylül 1914'te Amiral Soucgon komutasındaki Yavuz, tatbikat amacıyla çıktığı Karadeniz'e Ruslara ait Sivastapol ve Novorosisk limanlarını bombalayınca 1 Kasım 1914'te Ruslar, Kafkasya'da sınırı geçerek fiilen savaş başlatmış ve Osmanlı Devleti de sıcak savaşı içine çekilmiş olur.
İtilaf Devletleri'nin Boğazları açma nedenlerinin başında elbette ki Boğazların sahip olduğu stratejik önem yatıyordu. Rusya'ya yardım edebilmek hedefiyle yapılanan bu düşünce; aynı zamanda Almanya'dan yeterli yardım alamayacağı ve fazla direnemeyeceği düşünülen Osmanlı'yı tek başına ve planlanmış bir barışa mahkum etmeyi planlıyordu. Ayrıca Boğazları kazanmak demek, İstanbul'u ele geçirip Osmanlı ve tüm Avrupa üzerinde manevi bir yıkıma sebep olmak demekti. Tarafsız kalan pek çok ülke bu başarıya kayıtsız kalamayacak ve İtilaf Devletleri'ne katıldıklarını açıklayacaklardı. Boğazlar'dan geçilebilirse kazanılacak olan başarı, tüm Müslüman sömürgeleri sindirecek, güneyde sömürge devletlerini rahatsız eden hiçbir şey yaşanmayacaktı. Bu düşünceyle İngiltere, 28 Ocak 1915'te Osmanlı'ya savaş açma kararı aldı ve bu karara Fransa da katıldı. Batı Cephesi'nde 1914 yılının Eylül ayı sonlarında Alman orduları, Fransız-İngiliz savunmasını yaramamışlar, tüm Batı Cephesi'nde cepheler kilitlenmişti. Bu durum Almanya açısından Batı Cephesi'ndeki savaşta kısa sürede bitmeyeceği anlamına geliyordu.
Avrupa cephelerindeki bu gelişmeler, İngiltere ve Fransa'yı müttefikleri Rusya'yı desteklemek zorunda bırakmıştı. Zaten Rusya, Almanya üzerinde yeterince güçlü bir baskı yapmaktaydı. Kısıtlı endüstriyel kapasitesi dolayısıyla İngiliz ve Fransız desteğine gerek duyuyordu. Fransa ve İngiltere'nin desteği sağlaması için olası dört yol vardır. Kuzey ulaşım hatlarından ikisi olanaksızdır. Kuzey Buz Denizi, yılın çok büyük bölümünde donmuş olduğundan deniz ulaşımına olanak vermemektedir. Baltık Denizi ise Alman Donanması'nın denetimindedir. Orta ulaşım yolu olan Avrupa karayolu ise aynı şekilde Alman denetimindedir. Olası dördüncü yol ise Osmanlı Devleti'nin denetiminde bulunan Çanakkale ve İstanbul boğazlarının oluşturduğu denizyoludur. Çok yakın geçmişte, Balkan Savaşı'nda, Trablusgarp Savaşı'nda ve Sarıkamış Harekatı'nda ağır yenilgiler almış olan Osmanlı Devleti'nin askeri gücü, İtilaf Devletleri'nce zaten yetersiz olarak değerlendirilmektedir. Avrupalılarca 'hasta adam' olarak görülen yaşlı Osmanlı Devleti'nin Boğazlar'daki bir saldırıyı kaldıramayacağı düşünülmektedir. Eğer Boğazlar, askeri olarak kontrol altına alınabilirse Rusya'nın desteklenmesi olanaklıdır. Gerçekten de Rusya, Kasım ayı başlarında müttefiklerinden Çanakkale Boğazı'na göstermelik de olsa bir saldırı yapılmasını istemiştir. Böylece Kafkasya'da Osmanlı ordusunun baskısı hafifleyecektir.
Öte yandan Rusya direnmeyi sürdürecek olursa, Almanya'nın Batı Cephesi'nde yeni bir taarruza kalkışma olanağı da pek yoktur. Bu tespit, özellikle İngiliz Yüksek Komutanlığı'nın Batı Cephesi'ndeki kuvvetlerin bir bölümünün burada atıl tutulup tutulmadığının sorgulanmasına yol açmıştı. Ayrıca İngiliz donanması da yeterince etkili kullanılmamaktadır. Böylece Batı Cephesi'nden alınacak bir kısım kuvvetle donanmanın işbirliği ile daha etkili ve sonuç alıcı bir harekata girişilmesi yolları aranmaya başlandı. Sonuçta Boğazlara yönelik bir operasyon planı üzerinde tartışılmaya başlanmıştır. Rusya ile bağlantının bu şekilde Boğazlar'ın kontrolünün sağlanarak sonuçlandırılması, Osmanlı Devleti'nin başkenti olan İstanbul'un da işgalini kaçınılmaz olarak gerektirmektedir. İkisi, aynı anda gerçekleşecek sonuçlardır.