'Hangi markayı tercih edelim?'

Geçtiğimiz günlerde yayınlanan bir yazımda 'yerli' ile 'milli' kelimelerinin anlamlarının aynı olmadığını yazdım. Krone adını duymuşsunuzdur....

Geçtiğimiz günlerde yayınlanan bir yazımda 'yerli' ile 'milli' kelimelerinin anlamlarının aynı olmadığını yazdım.

Krone adını duymuşsunuzdur. Duymamışsanız bile en azından kulak aşinalığınız vardır.

Firmanın internet sitesinden yararlandığım bilgilere göre Alman iş insanı Bernard Krone tarafından 1906 yılında Almanya'da kurulan Krone, Avrupa'nın ve Türkiye'nin en büyük treyler (yarı römork) üreticilerinden biridir. Krone, biri komşu ilçemiz Tire'de olmak üzere Avrupa'da 6 fabrikada, 6 bine yakın çalışanı ile üretim yapmaktadır.

2012 yılı sonundan beri Krone Tire fabrikasında Türkiye pazarı ve Türkiye etrafında bulunan pazarlar için treyler üretimi gerçekleştirilmektedir. Bu fabrikanın kapasitesi 10.000 birimlik bir yıllık üretimi kapsamaktadır, yatırım hacmi yaklaşık olarak 40 milyon Euro seviyesindedir. Krone'nin Tire tesisinde güncel olarak 250'den fazla çalışan istihdam edilmektedir, bunlar Profi Liner ve Mega Liner serisi araçların üretimini gerçekleştirmektedir.

Krone, yerli fakat milli olmayan bir firmadır.

**

Tofaş'ı da bilirsiniz. Murat, Şahin ve Doğan taksilerinin üretildiği taşıt firması.

Türk Otomobil Fabrikası Anonim Şirketi'nin kısa adı olan TOFAŞ, 1968 yılında Koç Topluluğu'nun kurucusu Vehbi Koç tarafından kurulmuş. Üretim fabrikası Demirtaş, Osmangazi'de yer alan Koç Holding ve Fiat'ın (FCA) eşit hissedar olduğu kuruluş, bugün %37,8 Fiat, %37,8 Koç Holding ve %24,3 diğer ortaklara ait ortaklık yapısıyla faaliyetlerine devam etmekteymiş.

Tofaş, hem binek hem de hafif ticari araç üretebilen bir otomotiv şirketidir. Türk otomotiv sanayisinin büyük üreticilerinden biri olan Tofaş, yılda 450 bin araçlık üretim kapasitesine ve 10.000'den fazla çalışana sahipmiş.

Tofaş'ın Bursa'daki fabrikasında, Fiat'ın yanı sıra Citroën, DS, Peugeot, Opel ve Vauxhall markaları için de üretim yapılmakta imiş.

Otomotiv sektöründe güçlü ve köklü bir geçmişe sahip olan Tofaş, Türkiye'de Ford Otosan, Chrysler, Anadol, Dodge, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Jeep, Ferrari ve Maserati markalarının satış ve satış sonrası operasyonlarını üstlenmekteymiş. Ayrıca Otoeksper isimli bir ikinci el markası mevcutmuş.

TOFAŞ da yerli ama milli olmayan bir kuruluştur. Yerli olması, hem büyük ortaklarından birinin Türk kuruluşu olması hem de Türkiye'de üretim yapmasından gelir.

**

Şunu herkes biliyor ki bir ürünün tamamen yerli ve milli olabilmesi için baştan aşağı Türk patenti ile üretiliyor olması gerekir.

Durum böyle iken görüyor ve duyuyorsunuz ki bir süreden bu yana harareti gittikçe artan bir tartışma var: Ne kadarı yerli ne kadarı milli?

Ben sosyal medyayı facebook üstünden takip ederim. Takip edenler de bilir ki burada çok özel fotoğraflar paylaşmam. Yakınlarımın doğum günlerini de facebook üstünden kutlamam. Orası apayrı bir dünya. Nasıl kullanırsan…

Konuyu dağıtmadan sadete gelelim.

Son günlerde sosyal medya üstünden öyle bir reklam kampanyası yapılmaya başlandı ki akıllara zarar… Neymiş efendim, 'TOGG alacağı için' kullandığı arabayı satacakmış! Sosyal medya yoğun reklam bombardımanı altında.

Onlarca hatta yüzlerce sponsorlu sayfa, 'hayal' satmaya başladı.

Açıkça söylemek gerekirse, döviz bozduranlara bedava tıraş günleri aklıma geldi. Hani kimi esnaflar benzeri afişler asmak için birbiri ile yarışıyordu ya! Belki de bize öyle pompalanıyordu!

**

Gençliğimden bu yana yerli ve milliyi tercih ederim.

Örneğin, doğal gaz kombisi taktırırken firma bana 'Hangi markayı tercih edelim hocam?' diye sormuştu. Ben de 'Alman olsun Alman!' demeden, 'Yıllardır bu piyasada yerli ve milli olan Demirdöküm varken Alman markasına gerek var mı?' soruma, 'Hocam Demirdöküm'ün sadece adı milli! Almanlar onu da aldı hocam!' yanıtı aldığımda şaşırmıştım.

2019'larda sosyal medyaya bomba gibi düşen  elektrikli traktörümüzü halen göremedim ama dilerim elektrikli taşıtlarımızı en kısa sürede görme şansına kavuşurum.

Fotoğraf, Tire'deki Krone fabrikasının üstten görünüşüdür. Yani montaj işi Türkiye'de yeni başlamıyor…

Bakmadan Geçme