EN ÇEKİCİ RENK

En dikkat çeken rengin kırmızı olduğunu düşünmüşümdür hep. Belki nedenli belki de nedensiz. Eğer öyle olmasaydı...

En dikkat çeken rengin kırmızı olduğunu düşünmüşümdür hep. Belki nedenli belki de nedensiz. Eğer öyle olmasaydı birçok gazetenin logosu ve ayrıca birçok mağazanın tabelası içerisinde kırmızı renkleri barındırmazdı.

Geçenlerde renkler hakkında, özellikle de ürünlerin ambalajlarında kullanılan renkler hakkında bir araştırma yapıyordum. Bildiğimin aksine bilimsel çalışmaların sonucuna göre en dikkat çeken renk turuncuymuş meğer. Şaşırdım açıkçası. Benim favorim kırmızıydı.

Kendi kendime turuncunun en çok nerelerde tercih edildiğini düşündüm. Sonra aklıma cankurtaran ekipmanlarının genelde turuncu ağırlıklı renklerde olduğu aklıma geldi. Turuncu, en fazla dikkat çeken renk olduğuna göre öncelikle hayati tehlike anında hayatı tehlikede olanların ilk başta dikkatini çekmesi gereken şeylerin turuncu renkte olması gerekirdi. Böylelikle bu kişiler kendilerini kurtaracak kişi ve araçlara daha hızlı yöneleceklerdi…

Bunun dışında Amerika'da mahkum elbiseleri turuncu renktedir. Böylelikle mahkumun firar etmesi veya gizlenmesi durumunda fark edilmesi ve yakalanması daha kolay olacaktır. Üzerinde turuncu bir elbiseyle kim kalabalıklarda fark edilmeden gizlenebilir?

Diğer taraftan basketbol toplarının renkleri de turuncudur. Sürekli havada elden ele uçan yuvarlak bir nesnenin dikkat çekmesi hem saha içerisindekiler hem de tribündekiler açısından topun takibi açısından büyük kolaylık sağlayacaktır. Bundan dolayı topun en çok dikkat çeken renge sahip olmasından daha doğal ne olabilir ki!

Firmalar açısından ürünlerinin müşterilerin dikkatini çekmesi, arzu edilen ve önemsenen bir şeydir. Çünkü eşdeğer ürünler arasında dikkati en çok üzerine çeken ürünlerin satın alınması kuvvetle muhtemeldir. Ayrıca dikkati üzerine çeken bir ürün, başkalarının da dikkatini kullanıcıları üzerine de çekecektir ve bu dikkat kullanıcısına yönelecektir. Dikkatleri üzerine çekmek, özellikle zamanımız gençlerinin en önemli arayışıdır. Popüler olmak, ancak dikkatleri üzerinize çekmekle başarılabilir.

Yapılan bazı ciddi araştırmalar sonucunda turuncu renkli veya ambalajı turuncu renkli ürünlerin benzer ürünlere göre daha fazla satıldığı tespit edilmiştir. Konuyla ilgili olarak Yavuz Odabaşı'nın bir kitabında Kodak firmasının birkaç renkli film kutusunu denemek için piyasaya sürdüğü, en fazla turuncu renk satıldığı için turuncu renkte karar kılındığı belirtilmiş, bunun bir nedenin de turuncunun duygu merkezi hara bölgesinin rengi olması ve kişiyi bilinçaltında duygusallığa, yapıcılığa ve neşeye sürüklemesi olduğu ifade edilmiştir.

Sayısız uyaranların bulunduğu bir evrende birçok ürün arasında dikkatleri kendi ürünlerine çekmek isteyen satıcılar, renklerin bu alanda kendilerine sunduğu nimetlerden sonuna kadar faydalanma gayretindedirler. Dikkatleri çekmek ve farkındalık yaratmak satışın birincil anahtarıdır. Biz şimdilik turuncu rengini ele aldık. Turuncuyu en fazla dikkat çeken renk olması dolayısıyla bu onura layık gördük. Dikkat çekmede turuncunun hemen arkasından kırmızı renk gelmektedir fakat nedense bilinirlilikte turuncuyu arkasında bırakmıştır. Algı, gerçeğin önüne geçmiştir tabiri caizse.

Renkler konusunu daha detaylı ele almak gerekir. Çünkü çok önemli bir konu olmasına rağmen hep önceliğini başka konulara kaptırmıştır. Ambalaj renklerinin ürün algısına etkisi hususunda bilgi sahibi olmak, pazarlama ve satış alanında göz ardı edilmemesi gereken, alanında fark yaratacak bir konudur.

Bakmadan Geçme