4. SERİNİN ÖZETİ (1)

Çevre – Duyum – Algı – Beynin Bölümleri Bu seriye başlamadan önce 4. serimiz biraz daha...

Çevre – Duyum – Algı – Beynin Bölümleri

Bu seriye başlamadan önce; 4. serimiz biraz daha mistik, biraz daha sizlerin kendinizin iç dünyası ve enerjinizi tanımanızla alakalı olacaktır demiş. Ve sizin mevcut enerji ve dengenizi küçük dokunuşlarla birlikte olması gerektiği gibi nasıl sağlayacağımızı göreceğimizden bahsetmiştim.

Ve de 'SEVGİnin dünyaları değiştirdiğini ve önce kendimizden başlamanın gerekliliğini' de daha net anlayacağımızdan söz etmiştim.

Ne demiştik;

Bir kere Tanrı'nın bize bahşettiği bedenimiz ve ruhumuzu, onun emanetine hıyanetlik yapmadan bakmakla yükümlü olduğumuzu bilmek zorundayız. Çünkü bizler onun evrendeki en kıymetlileriyiz.

Önemlidir: Savunduğum düsturum şudur ki; 'geleni kabul etmek hem ruh hem de beden sağlığımız için en birinci kural olmalıdır'

O yüzden istenilen bir şey olmuyorsa ya hayırlısı olmadığından ya da en iyisine seni hazırladığındandır. Unutma!

Özetlerle Finale Ulaşalım

ÇEVRE:

Canlı davranışlarını etkileyen ve kalıtımsal olmayan bütün etkenleri, uyarıcıları (uyaranları) içerir.

UYARICI:(uyaran)

İç ve dış çevreden gelerek duyu organlarını harekete geçiren herhangi bir güçtür.

TEPKİ:(davranış)

Organizmada uyarıcılara karşı meydana gelen davranışlara tepki denir.

Buraya Dikkat: Mesela müzik uyarıcısı, organizmada 'tempo tutma' davranışını ortaya çıkarır. Soğuk uyarıcısı, titreme ve üşüme davranışını ortaya çıkarır gibi.

UYARIM: Uyarıcıların organizmayı etkilemesi, harekete geçirmesidir. Duyu organında tepki üreten enerji de diyebiliriz. Tepkinin verdiği ayrıntılı uyarıya uyarım denir.

Buraya Dikkat: Uyarım ile tepki arasında bir boşluk vardır. O boşlukta irademiz tepkimizi seçer. Büyüklüğümüz ve özgürlüğümüz o tepkide yatar.

İRADE: Bir şeyin yapılmasına da yapılmamasına da muktedir olan hayat sahibinin bu iki şıktan birine kendi isteğiyle seçmesidir.

DUYUM: Duyum duyu organları tarafından beyne iletilir. Duyumun gerçekleşmesi birtakım şartlara bağlıdır:

  • Uyarıcı kaynağının bulunması
  • Sağlam duyu organlarına sahip olunması
  • Uyarıcıyı ileten ortamın olması
  • Sağlam beyin ve sinir sistemi
  • Uyarıcı şiddetinin duyum eşikleri arasında olması

***Anlaşmazlıkların en birincisinin ALGI

ALGI: Algı, beyne gönderilen bilgiyi seçip, düzenleyip, yorumlamamız gereken aktif bir süreçtir:

  • Duyumun yorumlanıp anlamlı bütünler halinde getirilmesidir.
  • Algının gerçekleşebilmesi için önce duyum gereklidir.
  • Algı duyumdan sonra gerçekleşir.
  • Her uyarıcı aynı şekilde duyumsanır, ama aynı şekilde algılanmaz.

Duyum ile Algı Arasındaki Fark:

• Duyum basit fizyolojik bir olaydır. Algı ise karmaşık psikolojik bir olaydır.

• Duyumda uyarıcılar tek tek değerlendirilir. Algıda ise bir bütün olarak değerlendirilir.

• Duyum her bireyde aynı şekilde gerçekleşir. Algı ise bireyden bireye farklılık gösterir.

Algıyı Etkileyen Faktörler:

Bu seçim;

  • dikkat,
  • tecrübeler,
  • ihtiyaçlar ve
  • tercihler aracılığıyla yapılır.

Yorumlama süreci;

  • tecrübelerimiz ve
  • beklentilerimiz tarafından ayarlanır.

A.Algıda Seçiciliği Etkileyen Faktörler;

1.Dış Faktörler

• Uyarıcının şiddeti ve Büyüklüğü

• Tekrar

• Zıtlık

• Hareketlilik

• Ani Değişiklik

• Tuhaflık

2.İç Faktörler:

• İlgi ve İhtiyaçlar

• Kültür

• Geçmiş Yaşantılar

NOT: Algıda seçicilik üzerinde iç faktörler, dış faktörlerden daha önemlidir.

B. Algıda Değişmezlik:

Bir kez algılanan nesnelerin şekilleri, renkleri, büyüklükleri değiştiği halde, organizma o nesneleri hep aynı biçimde algılar.

Biçim Değişmezliği

Renk Değişmezliği

Büyüklük Değişmezliği

NOT 1: Algıda değişmezliğin gerçekleşebilmesi için o nesnenin daha önceden algılanması gerekir.

NOT 2: Algıda değişmezlik olmasaydı, algısal dünyamız karmakarışık olurdu. Algıda değişmezlik algısal dünyamıza istikrar kazandırır.

C. Algıda Organizasyon:

Uyarıcıların birlikte bir bütün olarak algılanmasıdır. Algının en önemli özelliğidir.

1-Zemin Algısı

2-Gruplama Algısı

  • Yakınlık İlişkisi
  • Benzerlik ilişkisi
  • Süreklilik İlişkisi
  • Tamamlama (bütünleme) ilişkisi

3-Mekan ve Zaman Algısı

4-Algı Alanı, Algı Dayanağı, Derinlik Algısı, Algıda Bütünlük

Klasik olarak algı beş duyuya ayrılır

1-Görsel ya da görsel algı

2-Duyma ya da İşitsel algı

3-Dokunma, dokunma algısı

4-Koku ya da koku alma algısı

5-Tat ya da tatma algısı

Algı Yanılması:

a)İllüzyon:

  1. Fiziksel İllüzyon:
  2. Psikolojik İllüzyon:

b)Halüsinasyon(sanrı):

Dikkat: İnsan, beynin her iki tarafını kullanır; ancak genellikle bir taraf daha baskın olmaktadır…

SAĞ BEYİN / Yaratıcı Zek…

  1. Sağ beyin, bilgiyi bir bütün olarak ve resimle işler.
  2. Tasvir ve semboller kullanır; resimlere şekillere ve renklere tepki verir.
  3. Sözel ifadeler dışında müziğe, vücut diline, dokunmaya tepki verir.
  4. Sezgicidir, önsezilerini ve hislerini takip eder.
  5. Nesnelerle soyut değil, duygusal olarak ilişki kurar.
  6. Uzaysal ilişkileri kullanır.
  7. Duygusal ve üretici taraftır.
  8. Görerek ve duyarak öğrenir.
  9. Hayallere, şiire, mecaza meraklıdır.
  10. Ayrıca vücudun sol bölümündeki duyusal organları ve vücut hareketlerini kontrol eder.
  11. Vücudun sol tarafındaki duyu organlarını ve vücut hareketlerini kontrol eder.

İşlevleri: Yaratıcılık, Subjektif, Hatırlama, Bütünü görme, İç güdüsel, Sezgisel, hissetme, İşitme, Duyma, Koklama, Tat alma, Ritmik, Hatırlama, Müzikal

Vücudun sol tarafını kontrol eder,

  1. Duygusaldır,
  2. Dokunsal yollarla öğrenir,
  3. Duyguları serbest bırakır,
  4. Yüzleri hatırlar,
  5. Daha fazla risk alır, daha az kontrollüdür,
  6. Yazılı ya da gösterilen talimatlara uyar,
  7. Problemleri bütüne bakarak çözer,
  8. Çizimi ve nesneleri kullanmayı tercih eder,
  9. Eşanlamlı biçimde düşünür,
  10. Benzer nitelikleri arar,
  11. Sezgiseldir,
  12. Bütünseldir,
  13. Kendiliğindendir,

SOL BEYİN / Mantıksal Zek…

  1. Sol beyin, konuşma ve dil merkezidir.
  2. Analitik (adım adım) düşünür.
  3. Mantıklı ve sistematiktir.
  4. Bilgiyi ardışık ve doğrusal işler.
  5. Ayrıntıcıdır.
  6. Sayısal işlemlerde üstündür.
  7. Sebep sonuç ilişkilerini kullanır.
  8. Ayrıca vücudun sağ tarafındaki duyu organlarını ve vücut hareketlerini kontrol eder.

İşlevleri: Adlandırma /Matematiksel işlemler /Dili doğru kullanma/ İnceleme parçayı görme /Sistemli analiz etme /Disiplinli /Objektif sınıflandırma / Mantık yürütme/ Sıralama

Vücudun sağ tarafını kontrol eder,

  1. Mantıksaldır
  2. İşitsel, görsel yollarla öğrenir,
  3. Duyguları kontrol eder,
  4. İsimleri hatırlar
  5. Az(kontrollü) risk alır,
  6. Sözlü talimatlara uyar,
  7. Problemleri parçalayarak çözer,
  8. Yazmayı ve konuşmayı tercih eder,
  9. Matematiksel biçimde düşünür,
  10. Farklılıkları arar,
  11. Rasyoneldir,
  12. Devamlıdır,
  13. Zihinsel ağırlıklıdır,
  14. Yapısaldır,
  15. Planlıdır,

Yarın kaldığımız yerden devam etmek üzere, sağlık ve huzurla inşallah

Sevgiler

Bakmadan Geçme